Enkelt ramkort med tutorial

Hejsan!
För en tid sedan bloggade jag ett enkelt ramkort hos Nettans och då var det några som ville ha en beskrivning. Idag kommer den :) Jag har använt en vit kortstomme och mönstrade papper från Papirdesign. Stämpelmotivet jag färglagt kommer från Bildmålarnas julkollektion för året, och heter Mimosa amaryllis.  Inuti ramen ser ni två utstansade rådjur och ni kan även skymta en utstansad gran.

Enkelt ramkort 19

Kortets framsida, sett från en annan vinkel.

Enkelt ramkort 20

På kortets insida har jag dekorerat med mönstrade papper. Även de från Papirdesigns julkollektion.

Enkelt ramkort 21

På kortets baksida har jag använt min personliga stämpel, där jag maskat in Mimosa amaryllis.

Enkelt ramkort 22

Då var det dags för en tutorial. Börja med att skära till en cardstock i storleken 5,5" * 11,5". Sedan bigar ni vid 5,5" och vid 6".

Enkelt ramkort 1

Nu ska ni biga två kvadrater, på den ena halva av kortstommen.

Den första kvadraten ska bigas 1" in mellan 1"-4,5".
När ni bigat första bigingen, vrider ni kortstommen och gör likadant igen, o s v tills ni bigat en kvadrat. 

Den andra kvadraten bigas 1,5" in mellan 1,5"-4".
När ni bigat första bigingen, vrider ni kortstommen och gör likadant igen, o s v tills ni bigat en till kvadrat. 

Enkelt ramkort 2

Nu ska ni skära ett kryss mellan de yttersta hörnen. Jag brukar använda mig av en stållinjal, skalpell och skärmatta. 

Enkelt ramkort 3

Vänd på kortstommen och vik flikarna inåt, se bilden. Ni ska vika längst den yttersta bigningen.

Enkelt ramkort 4

Vik tillbaka den yttersta delen av fliken, d v s den andra bigningen, se bilden.

Enkelt ramkort 5

Lägg undan kortstommen och skär till en ny bit cardstock i storleken 4,5" * 4,5".
Tryckfelsnisse har varit i farten!
Ni ska biga 1/2" in, runt om. Inte 1" som det står nedan.

Enkelt ramkort 6

Klipp längst den bigade linjen, så som bilden visar. Jag brukar klippa bort den synliga bigningen så att det lättare går att vika ihop. Sätt dubbelhäftande tejp på x-markeringarna. 

Enkelt ramkort 7

Dra bort skyddspapperet på tejpen och fäst ihop asken med flärparna på utsidan. 

Enkelt ramkort 8

Denna lilla ask ska sättas in i kvadraten som ni skurit fram i kortstommen. Jag brukar dock vänta med detta steg, tills jag klätt framsidan. Jag tycker det är lättare att vänta, men det är en smaksak.

Enkelt ramkort 9

När ni har kommit så här långt kan ni börja dekorera kortet.
Skär till en bit mönstrat papper i storleken 5 3/8" * 5 3/8".

Enkelt ramkort 10

Skär sedan ut en kvadrat i mitten.
mät ut 7/8" in från kanten och skär mellan 7/8"-4,5". Gör likadant på alla fyra sidor.

Enkelt ramkort 11

Fäst det mönstrade papperet på kortets framsida. Som ni ser har jag inte satt fast den lilla kvadraten i mitten. Ni ser även hur jag brukar sätta min dubbelhäftande tejp. 

Enkelt ramkort 12

Sätt i asken och vänd på kortet. Dra bort skyddspapperet på x-markeringen och fäst den delen mot asken runt om. 

Enkelt ramkort 13

Dra sedan bort skyddspapperet på y-markeringen och fäst den på askens undersida. Gör likadant med alla flikarna.

Enkelt ramkort 14

Nu bör det se ut så här. Många väljer att låta det vara så, men jag tycker det inte är så snyggt. Därför viker jag en ask som jag fäster utanpå detta.

Enkelt ramkort 15

Lägg undan kortet och skär till en ny bit cardstock i storleken 4 3/4" * 4 3/4". Biga vid 9/16" runt om.

Enkelt ramkort 16

Denna gång klipper jag bort lite mer än innan och fäster tejp så som alla pilarna visar.

Enkelt ramkort 17

Sätt först fast den största delen på baksidan av den andra asken. Sätt sedan fast sidorna med flikarna, d v s de sidor som är till höger respektive vänster på bilden ovan. Slutligen sätter ni fast den sida som är uppåt respektive nedåt. Nu bör de se ut så här.

Enkelt ramkort 18

Nu kan ni fortsätta dekorera kortet efter eget önskemål. Lycka till!
Lämna gärna en kommentar om ni själva skapar efter denna tutorial så jag kan kika på era ramkort. 
Jag vill även att ni länkar till denna tutorial om ni skapar efter den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tutorial ramkort

Tutorial origamiklänning