Julask med tutorial

Hejsan!
Jag bloggar hos Nettans även idag. Jag har så mycket jag vill visa er :) På en av mina bloggrundor såg jag en sådan fin ask som jag ville göra. Tyvärr fanns ingen beskrivningen till asken, så jag har gjort min egen beskrivningen. Vill ni se den ask jag blev inspirerad av, så ska ni kika in till Miranda.

Jag valde att göra min julask i kraft cardstock. Det mönstrade papperet kommer från Magnolia. De fyra stämpelmotiven jag använt kommer från Bildmålarna. Det är fjolårets kollektion. Den som finns i butiken just nu är Mimo gunghäst. Asken sluts med ett rött organzaband.
Julbox 6
Julbox 8
Julbox 9
Julbox 7

För er som vill veta mitt sätt på hur man viker denna julask...här kommer en tutorial.

Börja med att skära till en bit cardstock i storleken 12" * 10 3/8".Därefter ska ni biga.
Lägg den kortaste sidan mot er och biga vid 2,5" och 7,5".
Vrid cardstocken så ni kan biga på andra längden. Biga vid 2 7/8", 5 6/8", 8 5/8" och 11,5".
När ni har gjort det ska ni klippa bort de två delarna, som markeras med en röd rektangel.
Därefter klipper ni upp från kanten ända fram till den bigade linjen. Se de sex svarta heldragna linjerna.

Julbox 1

När ni har kommit så här långt ska ni börja med att biga från hörnen till mitten på den övre delen. Se de svart linjerna.
Välj sedan ut en hörnstans och stansa dess hörn.
Klä askens sidor med mönstrat papper.
Sätt dubbelhäftande tejp på den lilla smala delen.

Julbox 2.1

Vik ihop asken så den ligger fyrdubbelvikt. Stansa hål strax nedanför de stansade hörnen. I hålen ska sedan ett band träs, så att asken kan knytas ihop.

Julbox 3

Dra bort skyddspapperet på tejpen och sätt ihop asken. När ni har gjort det kan ni tejpa ihop askens botten.

  Julbox 4

Trä in ett band genom hålen.

Julbox 5

Nu kan ni dekorera asken efter eget smak och tycke.
Skapar ni en ask efter min beskrivning, länka gärna till min beskrivning, och lämna gärna en kommentar med länk till er ask, så jag kan ta del av er ask.
Ha en underbar söndag!

Kommentarer

  1. Såå fin ask..tack för beskrivn. och ide.ska nog prova att göra en !
    ha det bra...Inga

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tutorial ramkort

Tutorial origamiklänning